مقدمه ای بر کارآموزی
در زمینه اجرای کارآموزی اینجانب در سازمان نقشه برداری کشور درخصوص امکان سنجی، طراحی، ایجاد سیستم انبار اداره تدراکات گزارش حاضر بعنوان «کارآموزی» تهیه شده و جهت نمایاندن تصویر کلی و همه جانبه فعالیتهای اداره تدارک، نه تنها سیستم انبار بلکه کلیه سیستم های موجود مورد شناخت قرارگرفته اند این گزارش حاصل مصاحبه با پرسنل اداره تدارکات و بازدید عینی از فعالیتهای این اداره می باشد. ارتباطات اداره تدارکات بامحیط بیرونی شامل مدیریتها و واحدهای سازمان نقشه برداری و خارج از سازمان نیز دراین گزارش ملحوظ نظر واقع شده است ولی با توجه به گسترش سازمان نقشه برداری و سیستم های اداری و مالی آن سازمان از فعالیتهای اداره تدارکات گزارش تهیه گردیده این گزارش شامل نتایج و ادامه فعالیتهای مذکور در سایر واحدهای سازمان نمی باشد و صرفاً در حیطه فعالیتهای اداره تدارکات تهیه شده است، جهت ارائه بهتر ارتباطات و گردش اطلاعات اداره تدارکات از تکنیک «نمودارهای مفهومی گردش اطلاعات» (DFD) استفاده شده است تاکلیه ارتباطات و ورودیها و خروجیهای سیستم فعلی به سهولت دردسترس خواننده قرار گیرند.
درقسمتهای دیگر گزارش، شرح ورودیها و خروجیها (فرمها، اطلاعات، درخواستها و …) و شرح کلیه فعالیت هریک از واحدهای اداره تدارکات ذکر گردیده است.
قسمت اشکالات و نارسائیها شامل نتیجه گیری از آن بخش ازروشهای انجام کار است که غیرمنطقی و غیراصولی بوده و یا اطلاعات و نحوه گردش اطلاعات جهت انجام صحیح و به موقع امور ناکافی تشخیص داده شده است.
قسمت اول – جایگاه سازمانی و تشکیلات اداره تدارکات
جایگاه سازمانی اداره تدارکات درسازمان نقشه برداری کشور
1-1-تدارکات به عنوان یکی از ادارات امور اداری و خدمات درحوزه معاونت مالی اداری سازمان نقشه برداری جای دارد.
قسمت سوم : ورودیها و خروجیها
سیستم های اداره تدارکات
دراین بخش مجموعه فعالیتهای اداره تدارکات علیرغم منطقی بودن و یا منطقی نبودن ارتباطات به صورت یک سیستم درنظر گرفته شده است و شرح ورودیها و خروجیهای آن به ترتیب زیر می باشد:
ردیف |
شرح ورودیها |
از |
محتوی |
1 |
درخواست خرید |
مدیریت های واحدهای سازمان |
شرح و مشخصات کالای درخواستی، تعداد قیمت، برآوردی، نام متقاضی، تأئید و تصویب مدیریتهای ذیصلاح به اسناد رسمی ارسال میگردد |
2 |
درخواست کالا |
مدیریت های واحدهای سازمان |
شرح و مشخصات کالای درخواستی تعداد و تاریخ مورد نیاز شماره و تاریخ حواله انبار (توسط قسمت کاردکس تکمیل می شود) |
3 |
مدارک و اطلاعات هزینه های انجام شده |
مدیریتهای واحدهای سازمان |
فاکتورهای خرید و هزینه |
4 |
صورتحساب بانک و اعلامیههای بانکی |
بانک ملی شعبه نقشه برداری |
عملکرد حسابجاری 90001 |
5 |
اطلاعات سرفصلهای حسابهای هزینه (مواد 21 گانه) وسایر سرفصلها |
امور مالی و ذیحسابی |
به اداره ی تدارکات ارسال میگردد. |
6 |
چک تجدید تنخواه گردان |
امور مالی وذیحسابی |
|
7 |
فهرست نماینده اسناد هزینه قطعی (پس از امضاء) |
امور مالی و ذیحسابی |
به ادارهی تدارکات ارسال میگردد |
8 |
درخواست خرید (پس از تامین اعتبار) |
امور مالی و ذیحسابی |
به ادارهی تدارکات ارسال میگردد |
9 |
مدارک هزینه های مربوط به خریدهای خارجی |
واحد سفارشات خارجی |
فاکتورهای حمل هزینه های داخلی مدارک گمرکی |
10 |
قبض انبار (خریدهای خارجی) |
واحد سفارشات خارجی |
رسیداقلام (عمدتاً فیلم، کاغذ، و… عکاسی) |
11 |
صورتحساب خرید |
فروشندگان کالا و خدمات |
مقدار، مبلغ، شرح کالا و خدمات |
12 |
آئین نامه دولتی و بخشنامه |
سازمان برنامه و بودجه/ سایرنهادهای دولتی |
مقررات، دستورالعملها و … |
ردیف |
شرح خروجیها |
به |
محتوی |
1 |
قبض انبار (سه نسخه) |
امور مالی وذیحسابی |
نام تحویل دهنده شماره، تاریخ، شرح و مشخصات کالا، شماره کالا، تعداد یا مقدار نرخ و بها اقلام ارسال می گردد |
2 |
حواله انبار (به نسخه) |
واحدهای سازمان |
نام انبار تحویل دهنده، نام گیرنده کالا، شرح و مشخصات کالا شماره کالا، تعداد یامقدار ، نرخ بها اقلام تحویل داده میشود. |
3 |
آن گاه چک صادره |
مدیریت واحدهای سازمان/ کارپردازان/فروشندگان پرداخت می گردد |
---- |
4 |
درخواست خرید (برای تامین اعتبار) |
امور مالی و ذیحسابی |
تامین اعتبار برای خرید کالا مطابق بودجه سالانه بعمل میآید. |
5 |
سند هزینه قطعی (سه نسخه) |
امور مالی و ذیحسابی |
شرح مدارک خرید و هزینه، شماره طرح ردیف درآمد (بودجه) شماره مواد هزینه مبلغ بدهکار و بستانکار و جمع سند نام و امضا تنظیم کننده |
6 |
فهرست نمایند اسناد هزینه (دونسخه) |
امور مالی و ذیحسابی |
شماره و تاریخ اسناد هزینه قطعی که مربوط به یک بودجه طرح/ جاری/ درآمد باشند شرح اسناد، مبلغ شماره درخواست خرید جمع کل اسناد که توسط تنظیم اسناد در اداره تدارکات درج می شود مبلغ اسناد واخواهی شده مبلغ هزینه های مورد قبول و وجه حواله که توسط امور مالی و ذیحسابی درج می شود (یک نسخه پس از امضا امور مالی و ذیحسابی بعنوان رسید به تدارکات عودت داده شده و مبای ثبت حسابها قرار میگیرد) |
7 |
نماینده سند(دونسخه) |
امور مالی و ذیحسابی |
شماره سند هزینه قطعی، تاریخ سند، نام گیرنده وجه شرح خریدها و هزینه ها ومبلغ این فرم پس از اخذ ر سید برروی فهرست نماینده اسناد هزینه قطعی به تفکیک هرکارپرداز و بماخذ درجات خلاصه فهرست اسناد هزینه قطعی صادر میشودو مبنای کسربدهی هرکارپرداز از قرار میگیرد (یک نسخه برای حسابداری اداره تدارکات) |
8 |
خلاصه فهرست اسناد هزینه (دونسخه) |
امور مالی و ذیحسابی |
شرح خریدها و هزینه ها نام کارپردازان یا انجام دهنده هزینه، شماره ماده هزینه، شماره برگ درخواست خرید و مبلغ (یک نسخه برای حسابداری اداره تدارکات) |
9 |
صورتحساب خرید |
امور مالی و ذیحسابی |
منظم به اسناد هزینه قطعی |
10 |
اظهارنامه بیمه کارگران روزمزد |
امور مالی و ذیحسابی/ تامین اجتماعی و اداره دارایی |
تعداد نفرات، عنوان ماده، مشخصات چک صادره توسط امور مالی و ذیحسابی |
11 |
لیست حقوق و دستمزد کارگران روزمزد |
امور مالی و ذیحسابی / تامین اجتماعی و اداره دارایی |
عنوان ماده، نام کارگران روزمزد، دستمزد روزانه، مزایای کسورقانونی و بدهیهای مختلف، جمع کسور ویژه، پرداختی، شماره حساب بانکی، محل امضا حسابدار رسیدگی کننده بودجه ذیحساب، رئیس سازمان و پرداخت کننده |
12 |
اجازه پرداخت |
امور مالی و ذیحسابی |
خطاب به مدیر امور اداری و خدمات، تقاضای صدور چک به مبلغ مشخص و دروجه شرکت یا سازمان معرفی شده به امضا رئیس اداره تدارکات |
قسمت چهارم شرح فعالیتها
فعالیتهای اداره تدارکات در مفهوم ارتباطات سیستمی به بخشهای زیر تقسیم میشود که فعالیتهای هر کدام تشریح خواهد شد :
1 ریاست اداره تدارکات
2 حسابداری
3 تنظیم اسناد
4 کار پردازی
5 انبارها
6 کاردکس
7 دفتر اداره تدارکات
14 شرح فعالیتهای ریاست اداره تدارکات
ریاست اداره تدارکات علاوه بر نقش سرپرستی ، هماهنگی ، کنترل و برنامه ریزی اداره تدارکات ، فعالیتهای زیر را انجام می دهد .
1 دریافت درخواستهای کالا از طریق مدیریت واحدهای سازمان و تایید اولیه برای انجام عملیات تحویل کالا از انبارها در صورت وجود
2 دریافت درخواستهای خریدکالا از طریق مدیریت واحدهای سازمان و تایید اولیه برای انجام عملیات خرید در صورت تامین اعتبار از سوی امور مالی و ذیحسابی
3 اخذ تأئید درخواستهای خرید از مدیریت امور اداری ، خدمات
4 اخذ تصویب درخواستهای خرید از مدیریت امور مالی و ذیحسابی در رابطه با بودجه مصوبه و تامین اعتبار
5 ارجاع در خواستهای کالا به کاردکس و انبار جهت تحویل به متقاضی
6 ارجاع درخواستهای خرید به کارپردازی جهت خرید کالا و تحویل به انبار
7 درخواست و اخذ پیش پرداخت از امور مالی و ذیحسابی بابت خریدهای کلان و خارج از حد توان تنخواه گردان اداره تدارکات که در این صورت چک مستقینا در وجه فروشندگان صادر ولی مسئولیت پی گیری امور بعهده تدارکات می باشد.
2 4 شرح فعالیتهای حسابداری
1 درخواست از امور مالی و ذیحسابی نسبت به واریز وجوه بودجه ( طرح ، درآمد، جاری ) مصوبه بمرور طی سال و بصورت علی الحساب که از طریق تنظیم اجازه پرداخت انجام می شود .
2 صدور چک در وجه کارپرداز ان و فروشندگان و تنخواه گردانهای فرعی و اخذ رسید از آنان بر روی فرم حواله صدور وجه
3 نگهداری حسابهای بدهی کارپردازان ، تنخواه گردانهای فرعی ( خدمات ، مدیران، و واحدها و واحد سفارشات خارجی ) بهنگام صدور چک در وجه آنان
4 نگهداری حسابهای بدهی کارکنانی که امور خاصی را انجام می دهند ( بطور مثال امور خرید بلیط هواپیما و …) و بدهی فروشندگان کالا و خدمات ( پیش پرداختها )
5 نگهداری سایر حسابها مانند هواپیمایی جمهوری اسلامی و تنخواه گردان خوابگاه دانشجویی
6 نگهداری حسابهای منابع تامین تنخواه گردان اداره تدارکات که شامل وجوه بودجه طرح ، بودجه جاری و بودجه در آمد می باشد.
7 طی سال وجوه بودجه دریافت شده بصورت ثابت در حسابها نگهداری میشود چون مرتبا با ارسال اسناد هزینه قطعی به امور مالی و ذیحسابی تجدید می گردد باستثنای دو ماه پایان سال که عمل تجدید تنخواه گردان انجام نمی شود تا کل وجوه بودجه مصرف گردد و در صورت مازاد به سال بعد منتقل می شود.
8 ثبت حسابها بر اساس خلاصه فهرست اسناد و نماینده اسناد در دفتر معین انجام می شود ، کلیه حسابها در سطح معین می باشند و طبقه بندی کلی وجود ندارد .
9 نگهداری حساب بانک ( جاری 90001 ملی نزد شعبه سازمان نقشه برداری ) که وجوه دریافتی بودجه در این حساب واریز و چک جهت پرداخت بهای خریدها و هزینه از این حساب صادر می شود.
10 اخذ چک تجدید تنخواه گردان از امور مالی و ذیحسابی برابر مبلغ اسناد هزینه قطعی و واگذاری به بانک و ثبت در حساب بانک و متقابلا حسابهای بودجه طرح (درآمد، جاری) بستانکار می شوند.
11 نگهداری حساب تفصیلی خریدها و هزینه های انجام شده برای هر یک از حوزه های مدیریت در دفتری بشکل روزنامه ، این حسابها جنبه آماری داشته و ارتباطی با ثبت حسابها ندارد .
12 کسر کردن از حساب بدهی کارپردازان و فروشندگان پس از اخذ رسید از امور مالی و ذیحسابی ( قبل از رسیدگی ) مبنی بر رسید اسناد هزینه قطعی و ضمائم انجام می شود . متقابلا حسابهای بودجه ( طرح ، درآمد، جاری) بدهکار می شوند .
13 لازم به ذکر است که فعالیتهای اداره تدارکات که آثار مالی ببار می اورند در چهار چوب نظام حسابداری دولتی و بصورت مفهوم حسابداری تنخواه گردان انجام می شود . بدین لحاظ نگهداری حساب ریالی برای موجودیهای انبار در نظر گرفته نشده و قیمت تمام شده موجودیها بهنگام خرید در امور مالی و ذیحسابی به حساب هزینه قطعی منظور می گردد . کلیه خریدهادر چهار چوب بودجه مصوب سالانه و با توجه به تامین اعتبار آن صورت می پذیرد.