هدف از انجام این تستها و آزمایشات عبارت است از :
الف ) ایجاد یک استاندارد ارزش یابی (آدیت) موتورها برای بررسی کیفی (میزان توان- گشتاور مصرف ویژه سوخت و سایر پارامترهای تعریف شده).
ب ) ایجاد روش مشخص برای شناسایی و کشف ایرادات موجود در موتورها (مخصوصاً ایرادات مهم) کلیه موتورهای تولیدی و مورد استفاده سطح ایران خودرو را میتوان برای انجام این تست مورد استفاده قرار داد.
قبل از انجام تست Performance باید یک سری آزمایشات و تست های دیگر بر روی موتور انجام شود.
این مراحل به شکل زیر است:
1) آدیت موتورها : ارزشیابی و بازبینی دورهای از موتورها، در حقیقت انتخاب از بین موتورهای تولیدی و تأئید شده میباشد. پس از آزمون عملکرد جهت شناسایی میزان انطباق با تعاریف و مشخصات فنی موتور و کشف معایب احتمالی آن از جمله معایب قطعه – مونتاژ موتور – تست نهایی و اشکالات اپراتور میباشد.
2) HOT Test :
کنترل کلی موتورها البته در حالت روشن که پس از مونتاژ موتور در انتهای خط تولید صورت میگیرد ( موتور باید بدون بار باشد)
در این تست ابتدا مدارهای آب، سوخت ، برق وگازهای خروجی از موتور را وصل میکنیم.
پس سطح روغن تزریقی به موتور را چک میکنیم وهواگیری از مدار آب را انجام میدهیم و اتصالات سوخت رسانی را برای جلوگیری از نشتی بنزین بررسی میکنیم.
موتور را روشن کرده و به دور 1750 rpm می رسانند. (فشار روغن موتور نباید در این حالت از 2.5 bar بیشتر شود) . برای مدتی که موتور در دور 1750 rpm کار میکند شرایطش پایدار می گردد.
سپس دور موتور را به 2500 rpm میرسانیم. در این حالت میزان فشار روغن و دمای روغن را بدست بیاوریم. هم چنین از طریق کامپیوتر میتوانیم دمای آب ورودی به موتور و دمای آب خروجی از رادیاتور را نیز اندازه بگیریم. در HOT Test علاوه بر این موارد باید صدای غیرعادی موتورها اعم از knock و ارتعاشات اضافی ونویزها و هم چنین حرکت منظم موتور را مورد بررسی قرار میدهیم. سپس اتصالات مربوط به سیستم روغن موتور اعم از اتصال لوله روغن بر روی بلوک سیلندر-اتصال لوله گیج – اتصال فیلتر روغن – اتصال پیچ تخلیه روغن – اتصال کاسه نمد میل سوپاپ و اتصال کاسه نمد انتهای میل لنگ چک میشود.
هیچ گونه روغنی نباید در منیفولد هوا و اگزوز مشخص شود. هر گونه نشتی احتمالی روغن را در چهار طرف موتور بررسی میکنیم. حال نوبت به اتصالات مدار آب موتور است که شامل بررسی لوله های آب اتصال لوله آب به بلوک سیلندر و سرسیلندر اتصال سه راهی آب – اتصال لوله هواگیری آب – اتصال مربوط به واحد ارسال کننده دمای آب و نسور دمای آب است و دسته آخر هم باید اتصالات مربوط به سیستم سوخت رسانی که خیلی مهم است را چک کنیم.
مرحله بعدی
3) Running in
این تست که در حقیقت تست آبندی موتور است و قبل از تست Performance انجام میشود. این تست دارای مراحل زیر است که نشان داده شده است.
در ابتدا موتور در حالت بدون بار (یعنی دریچه تراتل کاملاً بسته ) در دور 1000rpm به مدت 30 دقیقه کار میکند .
بعد از این مرحله باید روغن موتور را به طور کامل عوض کنیم.
سپس طبق جدول زیر ادامه میدهیم.
tکل
t
Load
دور
45min
1h-15 min
1h-45 min
2h-15 min
2h-45 min
3h-15 min
3h-45 min
4h-15 min
4h-45 min
15
30
30
30
30
30
30
30
30
No load
15% Est
20%
25%
30%
50%
60%
75%
100%
1000
1500
1750
2000
2250
2500
2750
3000
3000
4) Performance:
تست عملکرد موتور است که پس ازتست آب بندی جهت مشخص شدن مشخصه های اصلی موتور ( توان – گشتاور – مصرف ویژه سوخت) بر روی موتور انجام میشود.
که برای انجام این تست از هر 2000-2500 موتور یکی را به طور اتفاقی انتخاب میکند. این موتورها همانطور که گفته شد باید از موتورهایی انتخاب شوند که دارای تائید واحد کنترل کیفیت باشند. در این تست عملکرد موتور از لحاظ توان و گشتاور مورد بررسی قرار میگیرد.
موتور بر روی یک Stand فلزی قرار می گیرد که این Stand برای پیکان و RD یکسان و برای موتورهای پژو هم یکسان است.
موتور را دقیقاً در شرایط کاری موتور معمول نصب شده بر روی خودروها ، قرار میدهند.
در ابتدا باید تجهیزات موتور مثل فیلتر هوا، دینام و .. بر روی موتور نصب گردد و بوسیله موتور چرخانده شود.
روغن به اندازه کافی به موتور داده می شود و با در نظر گرفتن کلیه مسائل ایمنی سوخت مورد نظر هم به خودرو تزریق می شود و به طور کل پس از نصب بر روی Stand، برای پیکان و RD یکسان و برای موتورهای پژوهم یکسان است.
موتور را دقیقاً در شرایط کاری موتور معمول نصب شده بر روی خودروها ، قرار می دهند.
در ابتدا باید تجهیزات موتور مثل فیلتر هوا، دینام و … بر روی موتور نصب گردد و بوسیله موتور چرخانده شود.
روغن به اندازه کافی به موتور داده می شود و با در نظر گرفتن کلیه مسائل ایمنی سوخت مورد نظر هم به خودرو تزریق می شود و به طور کل پس از نصب بر روی Stand، تمام اتصالات آب و روغن و سوخت و برق آن بنابر تعریف بسته می شود. آب به داخل سیستم خنک کاری شارژ می گردد و پس عملیات هواگیری انجام می شود این مراحل ترتیب ویژه ای دارد که در زیر به آن اشاره شده است.
مراحل نصب موتور :
پیچ های دیسک وصفحه را باز میکنیم.
شلنگ رادیاتور و شلنگ ترموستات را باز می کنیم تا اینکه شلنگ آب ورودی وخروجی دستگاه رابه آن ببندیم.
موتور را با جرثقیل بلند می کنیم و به آرامی از محل پایه دسته موتور روی Stand قرار می دهیم.
از پیچ هایی که برای دیسک و صفحه بود و قبلاً در مرحله (1) باز کرده بودیم استفاده می کنیم و شفت خروجی دینامومتر را با راهنمای پین های روی دنده فلایویل با استفاده از این پیچ ها به فلایویل وصل می کنیم.
اگزوز را بوسیله یک واشر سه تا مهره می بندیم. (آچار )
سپس Start را وصل می کنیم.