فصل اول
مقدمه
شرکت بیمهدانا به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای بیمه در کشور، تأمین امنیت خاطر آحاد جامعه بزرگ ایرانی را در بخشهای مختلفاقتصادی با ارائه پوششهای مناسب بیمهای، رسالت خود قرار داده است و با بهرهگیری بهینه از منابع و امکانات موجود تمام تلاش خود را جهت تحقق اهداف دولت محترم که همانا ایجاد رفاه، امنیت و عدالت اجتماعی در سطح جامعه است به کار خواهد گرفت.
مشتریان، نمایندگان، کارگزاران و کارکنان، اعضاء اصلی خانواده بزرگ شرکت هستند و این شرکت با استفاده از نیروی جوان، تحصیلکرده، با انگیزه و شبکه فروش فعال، گسترده و آراسته به اخلاق حرفهای و همچنین بهرهگیری از تکنولوژی روز در فناوری اطلاعات رضایت تمام و کمال مشتریان خود را فراهم میآورد و خدمات خود را با بهترین کیفیت ارائه خواهد نمود.
ترکیب پرتفوی بیمه با مدیریت ریسک علمی و همچنین بهرهگیری حداکثری از منابع مالی و سرمایهای، شرکترادر بهترین شرایط سودآوری قرار می دهد و به این ترتیب بنیه مالی شرکت برای پاسخگویی به مشتریان تقویت و حقوق صاحبان سهام نیز تأمین خواهد شد.
کارکنان و شبکه فروش بیمهدانا به عنوان یکی از مهمترین سرمایههای شرکت با اشراف به آخرین اطلاعات روز دنیا در امور محوله و با بهره مندی از نیروی اندیشه، جهت ارتقاء خدمات تلاش خواهند نمود و از این رهگذر از امنیت شغلی ورفاه بهره مند خواهند شد.
تاریخچه شرکت
بیمه دانا در سال 1353 با مشارکت بیمهCommercial Union انگلیس بصورت شرکت سهامی عام با سرمایه بخش خصوصی و با امکان فعالیت در کلیه رشته های بیمه ای تاسیس شد .این شرکت پس از 5 سال فعالیت در قالب بخش خصوصی در تیر ماه 1358 بر اساس مصوبه شورای انقلاب ودولت موقت به همراه 12شرکت بیمه خصوصی ملی اعلام شد وجهت ارزیابی سهام وتسویه حساب با سهامداران داخلی وخارجی بر اساس مصوبه سال 1360 فعالیت بیمه دانا و10 شرکت ملی شده دیگر متوقف گردید.
در آذر ماه سال 1367 به موجب(( قانون نحوه اداره امور شرکتهای بیمه))تعداد 9 شرکت بیمه ملی شده (آریا، امید، پارس، تهران، توانا، حافظ، ساختمان وکار، شرق و ملی)در شرکت سهامی بیمه دانا ادغام شده و به موجب همین قانون مقرر شد این شرکت ضمن بررسی حسابها وتسویه دیون دولت وسهامداران شرکتهای ادغامی، به عنوان یک شرکت بیمه تخصصی در رشته بیمه های اشخاص شروع به فعالیت نماید .هدف از تاسیس مجدد بیمه دانا تشکیل یک شرکت بیمه تخصصی اشخاص خصوصاً بیمه های عمر در کشور بود . به دلیل محدودیت حوزه فعالیت ونبود امکان رقابت با سایر شرکتهای بیمه در سال 1375 با تصویب ماده واحده ای توسط مجلس شورای اسلامی به بیمه دانا اجازه داده شد همچون سایر شرکتهای بیمه ای فعالیت نماید . فعالیتهای عمومی بیمه دانا عملاًاز ابتدای سال 1376 آغاز و گسترش یافت.
هم اکنون این شرکت با دارا بودن 1154شعبه، نمایندگی وکارگزار وباجه مفتخر است که خدمات مطلوب خود را به احاد جامعه ارائه نماید.خاطر نشان می سازد پراکندگی شبکه خدمات رسانی این شرکت بدین قرار است :
شرح
|
تهران
|
شهرستان
|
شعب
|
9
|
34
|
نمایندگی
|
235
|
624
|
شرکتهای نمایندگی
|
12
|
7
|
کارگزارن
|
118
|
108
|
باجه
|
2
|
5
|
چارت سازمانی
اصول اخلاق حرفه ای صنعت بیمه
(مصوب شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران)
کلیه فعالان صنعت بیمه به اصول اخلاقی زیر متعهد هستند:
پایبندی به مقررات و تعهدات
1- احترام و توصیه به رعایت قانون و مقررات و عدم تلاش برای بی اثر کردن آنها؛
2- برخورد با همکاران و واسطه هایی که از طرق غیر اخلاقی از جمله پرداخت رشوه به بازاریابی می پردازند؛
3- عدم چشم پوشی نسبت به تخلف دیگران و همکاری برای کاستن هرگونه فساد؛
4- پایبندی به قول و تعهد خود و وفاداری به عهد و توافقات و قراردادها چه قانون بر آن ناظر باشد چه نباشد، چه آشکار باشد چه پنهان؛
5- پرداخت به موقع خسارت مطابق آنچه در قرارداد آمده است؛
6- رعایت و حمایت از رقابت آزاد و عادلانه و پیروی از اصول بیمه گری، به ویژه در تعیین نرخ و شرایط؛
عدالت و انصاف
7- تعیین دستمزد همکاران بصورت منصفانه و پرداخت کارمزد نمایندگان و کارگزاران طبق ضوابط؛
8- رفتار منصفانه با مشتریان و طرفهای تجاری در همه جوانب؛
9- پرهیز از به چنگ آوردن اطلاعات تجاری با ابزار غیر اخلاقی و غیر صادقانه؛
10- تغیین نرخ حق بیمه بر پایه اصول فنی،معقول، منصفانه و در خور شرایط بیمه بدون تأثیر از رقبا؛
شفافیت و صداقت
11- صداقت و راستی در مبادله اطلاعات و نیز خودداری از عرضه گزارشات فریب دهنده، پنهان کاری و حذف هدفمند برخی از اطلاعات؛
12- خودداری از ارائه ی اطلاعات نادرست در تبلیغات و اطلاع رسانی؛
13- انتشار مستمر اطلاعات دقیق مالی و ویژگی های حرفه ای خود به صورت واقعی؛
14- اطلاع رسانی به موقع به بیمه گذاران نسبت به بروز هر گونه تغییرات موثر در ادای تعهدات؛
15- توجیه کامل مشتریان نسبت به شرایط پوشش بیمه و محدودیت های دریافت خسارت؛
16- برقراری روابط شفاف با مشتری بگونه ای که امکان هیچ نوع سوء استفاده نباشد؛
حفظ کرامت انسانی
17- خودداری از تقدیم و دریافت مسرفانه هدیه و برگزاری بیش از حد برنامه های سرگرمی و تفریحی برای طرفهای تجاری؛
18- انتخاب همکارانی که به اصول اخلاق حرفه ای متعهدند و از هر گونه آلودگی به ارتشاء و پرداختهای غیر موجه مبرا می باشند؛
19- محترم دانستن و حفظ حریم خصوصی مشتریان، همکاران و رقبا؛
رعایت حقوق اجتماعی
20- احترام به منزلت و حقوق انسانی و شهروندی افراد و پاسداری از آن؛
21- احترام به فرهنگ، آداب، رسوم و اعتقادات مشتریان؛
22- سلوک و عدم کینه توزی با منتقدانی که سخن از نقض قانون و مقررات می گویند و عملکردها را نقد می کنند؛
23- مقابله با پولی شویی و هر گونه فعالیت دیگری که پشتیبان بزه های سازمان یافته باشد؛
24- پاسداری از طبیعت، محیط زیست و توسعه پایدار؛
25- همکاری با سازمانهای مردم نهاد (NGO ) و حمایت از آن دسته از تدابیر عمومی که سبب تقویت توسعه صنعت بیمه می شود؛
26- پذیرش شکایت مشتریان و نظارت مقامات مجاز؛
27- احترام به حقوق مالکیت مادی و معنوی رقیبان؛
فصل دوم
معرفی انواع بیمه ها
بیمه اتومبیل
بیمه های اتومبیل شامل بر سه نوع بیمه یعنی : بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایط نقلیه در مقابل اشخاص ثالث ، بیمه حوادث سرنشین و راننده (این دو بیمه نامه بهمراه یکدیگر ارائه میگردد و بعنوان بیمه شخص ثالث شناخته می شود ) و بیمه بدنه هستند .مشخصات هریک از بیمه نامه ها از این قراراست .
انواع بیمه نامه های اتومبیل شرکت بیمه دانا
1-بیمه نامه شخص ثالث و مازاد :
دراین نوع بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایط نقلیه موتوری زمینی در مقابل خسارت وارده به اشخاص ثالث (اعم از جانی یا مالی ) تحت پوشش قرار می گیرد . منظور از جبران خسارت بدنی ، تامین و جبران هزینه معالجه صدمات بدنی حاصل از حوادث رانندگی همچنین جبران زیان های نقص عضو یا فوت ناشی از حوادث مشمول بیمه برای اشخاص ثالث است . جبران خسارت مالی عبارت است از تامین و جبران زیان های مستقیمی که در اثر حوادث مشمول بیمه به اموال و اشیای تحت مالکیت یا تصرف قانونی اشخاص ثالث وارد می شود . بیمه شخص ثالث در اغلب کشورهای جهان اجباری شده و درایران نیز از سال 1347 تاکنون داشتن آن اجباری است و مازاد بر سقف اجباری مصوب ، به صورت پوشش های اختیاری مازاد به متقاضیان ارائه می شود .
خطرات تحت پوشش :
حوادث مشمول این بیمه نامه شامل هرگونه تصادف ، سقوط ، آتش سوزی، یا انفجار وسایل نقلیه موتوری زمینی و یدک تریلر متصل به آنهاو نیز خساراتی که از محمولات وسایل نقلیه بیمه شده به اشخاص ثالث وارد می شود . اشخاصی که به سبب حوادث وسیله نقلیه مورد بیمه دچار زیانهای بدنی یا مالی می شود ثالث تلقی می شوند به استثنای اشخاص ذیل :
الف ) بیمه گذار ، مالک یا راننده وسیله نقلیه مسئول حادثه
ب) کارکنان بیمه گذار مسئول حادثه حین کار و انجام وظیفه (این استثناء با لحاظ حق بیمه اضافی در بیمه نامه ها پوشش داده است )
ج ) همسر و پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد و اجداد تحت تکفل بیمه گذار در صورتی که سرنشین وسیله نقلیه ای باشند که راننده یا بیمه گذار مسئول حادثه باشد
خطرات خارج از تعهدات بیمه نامه
1- خسارات ناشی از فورس ماژور از قبیل جنگ ، سیل ، زلزله
2- خسارات وارده به محمولات وسائل نقلیه مورد بیمه
3- خسارات مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیو اکتیو
4- خسارات وارده به متصرفین غیر قانونی وسائل نقلیه
5- خسارات ناشی از محکومیت جزائی و پرداخت جرائم
6- خسارات ناشی از حوادثی که درخارج از کشور اتفاق می افتد مگر اینکه توافقی بین بیمه گر و بیمه گذار دراین موضوع شده باشد .
بیمه نامه شخص ثالث به منظور حمایت از کلیه زیاندیدگان ناشی از حوادث رانندگی ، اجباری اعلام شده و بهتر است دارندگان وسایط نقلیه به هنگام مراجعه به شعب و نمایندگی های بیمه تقاضای خرید بیمه نامه با تعهدات جانی مناسب و کافی متناسب با ارزش ریالی دیه کامل مرد مسلمان و تعهدات مالی مازاد را بنمایند تا درزمان بروز خسارت های احتمالی از مشکلات ناشی از نداشتن بیمه نامه کامل پیش گیری کنند . چه بسا افرادی که به دلیل نداشتن بیمه نامه و تصادف با وسیله نقلیه ، منجر به فوت یا نقص عضو یا خسارت های مالی سنگین به اشخاص ثالث شده و علاوه بر مشکلات حاشیه ای متعدد ناشی از تصادف قادر به جبران خسارت وارده نبوده و به تحمل حبس در زندان محکوم شده اند . پس رانندگی با وسیله نقلیه بدون بیمه نامه کامل شخص ثالث و مازاد حتی برای یک لحظه اشتباه محض است .
حق بیمه و تخفیف عدم خسارت :
حق بیمه این بیمه نامه براساس نوع و مورد استفاده وسیله نقلیه و میزان تعهدات بیمه گر مطابق تعرفه های مصوب جاری تعیین و اعمال میشود . به منظور تشویق بیمه گذاران به دقت در رانندگی به آن دسته از بیمه گذارانی که دریکسال بیمه ای منجر به هیچگونه خساراتی نشده باشند به هنگام تمدید بیمه نامه تخفیف اعطا می شود و از پرداخت بخشی از حق بیمه سال های بعدی به شرح جدول ذیل معاف خواهند بود :
سال بیمه ای
|
تخفیف عدم خسارت ثالث اجباری
|
تخفیف عدم خسارت مازاد اختیاری
|
سال دوم
|
5
|
5
|
سال سوم
|
10
|
10
|
سال چهارم
|
15
|
15
|
سال پنجم
|
15
|
25
|
سال ششم
|
15
|
35
|
سال هفتم
|
15
|
50
|
حداکثر تخفیف عدم خسارت در بیمه نامه با تعهدات اجباری 15% می باشد .
همچنین حق بیمه آن دسته از بیمه گذارانی که درمدت اعتبار بیمه نامه یکساله ، بیش از یکبار موجب خسارت شوند هنگام تجدید بیمه نامه با توجه به تعرفه مورد عمل به شرح ذیل افزایش می یابد :
دوبار خسارت
|
20درصد حق بیمه سالانه
|
سه بارخسارت
|
40 درصد حق بیمه سالانه
|
چهاربار خسارت
|
60 درصد حق بیمه سالانه
|
بیش از چهار بار خسارت
|
100 درصد حق بیمه سالانه
|
پرداخت خسارت بدون گزارش پلیس (کروکی ) :
شرکت بیمه دانا به منظور رفاه بیمه گذاران محترم و زیاندیدگان ناشی از حوادث رانندگی و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه های ترافیک که پس از این گونه حوادث ایجاد می شوند ، خسارت مالی واقع شده در محدوده شهر ها را درصورت داشتن شرایط مندرج در پشت کارت بیمه نامه شخص ثالث تا حداکثر سقف یک میلیون ریال جبران می کند .
2- بیمه حوادث سرنشین و راننده
این بیمه نامه به عنوان پوشش تکمیلی همراه بیمه نامه های شخص ثالث و مازاد ارائه می شود و بموجب آن ، راننده وآن دسته از سرنشینان وسیله نقلیه بیمه شده که شخص ثالث محسوب نمی شوند و در اثر حوادث رانندگی مصدوم می شوند ، می توانند از پوشش مذکور استفاده کنند . براساس این بیمه نامه هزینه های پزشکی و غرامت فوت و نقص عضو سرنشینان وسیله نقلیه مشمول بیمه تا سقف مشخص شده در بیمه نامه ، دراثر حوادث قابل جبران است . همچنین چنانچه راننده وسیله نقلیه بیمه شده دراثر حادثه رانندگی محکوم به پرداخت دیه سرنشینان اتومبیل خود شود لیکن دیه متعلقه ایشان بیش از سقف تعهدات بیمه نامه شخص ثالث باشد ، مابه التفاوت آن با رعایت سقف و شرایط مربوطه از محل پوشش حوادث سرنشین جبران می شود .
*مدارک لازم جهت خرید بیمه نامه ثالث
و حوادث سرنشین شامل :
1- کارت خودرو2- بیمه نامه سال قبل درصورت دارا بودن 3- تکمیل فرم پیشنهاد در واحدهای صدور بیمه نامه 4- همراه داشتن کد ملی و کد پستی
- به منظور جلوگیری از تبعات احتمالی در رسیدگی و پرداخت خسارت لازم است فرم پیشنهاد بدقت و براساس مندرجات کارت مورد بیمه و نوع استفاده آن تکمیل گردد .
* سایر موارد و اطلاعات :
جهت تمدید بیمه نامه شخص ثالث ، حداقل 72 ساعت (اداری ) قبل از اتمام مهلت بیمه نامه اقدام فرمائید .
چنانچه بیمه نامه قبلی نداشته و یا از تاریخ اتمام اعتبار بیمه نامه یکسال یابیشتر گذشته باشد معادل صد درصد حق بیمه اجباری و کمتر از یکسال به نسبت مدت تاخیر در حق بیمه بیمه نامه جدید جریمه اعمال میگردد.
بدیهی است اتومبیل های صفرکیلومتر و انتقالی پس از انتقال سند مالکیت و حداکثر تا 30 روز پس از تاریخ انتقال مشمول جریمه نخواهند شد .
3- بیمه بدنه
دراین نوع بیمه نامه ، تعهد بیمه گر جبران خسارت وارده به وسیله نقلیه بیمه شده است . به عبارت دیگر ، بیمه گر با بیمه کردن وسیله نقلیه تعهد می نماید در مقابل دریافت حق بیمه و پس از بازدید و تایید سلامت اتومبیل ، چنانچه به علت هریک از حوادث مشمول بیمه ( آتش سوزی ، انفجار ، تصادف ، واژگونی ، سقوط و سرقت )وسیله نقلیه بیمه شده ازبین رفته و یا به آن خسارت وارد شود ، وسیله نقلیه خسارت دیده را تعمیر یا مبلغ خسارت را طبق شرایط بیمه نامه پرداخت کند .
پوشش های اضافی بیمه بدنه :
علاوه بر خطرات اصلی تحت پوشش مذکور در بیمه بدنه ، خطرات ذیل نیز با دریافت حق بیمه اضافی تحت پوشش قرار میگیرند :
1-سرقت قطعات اصلی و اضافی منصوبه برروی خودرو
2-شکست شیشه و پاشیدن شدن مواد اسیدی
3-هزینه ایاب و ذهاب بیمه گذار در ایام تعمیر وسیله نقلیه خسارت دیده
4-سیل و زلزله و آتشفشان
- سن خودرو
حداکثرسن بیمه برای خودروهای سواری20سال برای خودروهای بارکش30 سال وبرای خودروهای اتوکار26 سال میباشد.
تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه :
تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه در جدول زیر ارائه شده است .این تخفیف مشمول بیمه گذارانی می شود که درطی یکسال بیمه ای یا بیشتر از محل بیمه نامه بدنه خود خسارتی دریافت ننموده باشند .
سال بیمه ای
|
تخفیف حق بیمه
|
دوم
|
25%
|
سوم
|
35%
|
چهارم
|
45%
|
پنجم و بعد از آن
|
60%
|
فرانشیز خسارت
در پرداخت خسارت بدنه ، بخشی از خسارت به عهده بیمه گذار می باشد که اصطلاحاً ((فرانشیز )) نامیده می شود .
تخفیف هیات علمی :
اعضای هیات علمی درصورت ارائه معرفینامه از کارگزینی محل خدمت خود می توانند از 20% تخفیف توافقی در بیمه بدنه اتومبیل مربوط به خود استفاده نمایند.
خسارتهای تحت پوشش
جبران خسارتهای وارد به موضوع بیمه و هزینه های مربوطه ، به شرح زیر در تعهد بیمه گر خواهد بود :
1-خسارتی که ناشی از برخورد موضوع بیمه به یک جسم ثابت یا متحرک و یا برخورد اجسام دیگر به موضوع بیمه و یا واژگونی وسقوط موضوع بیمه باشد یا چنانچه درحین حرکت ، اجزا و یا محمولات موضوع بیمه به آن برخورد نماید و موجب بروز خسارت شود .
2- خسارتی که در اثر آتش سوزی ، صاعقه و یا انفجار به موضوع بیمه و یا لوازم یدکی اصلی همراه آن وارد گردد .