گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو

تعداد صفحات: 79 فرمت فایل: word کد فایل: 3310
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: کارخانجات و شرکت ها
قیمت قدیم:۲۱,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو

    فرآیند تولید در سالن‌ های مونتاژ شرکت ایران خودرو

    (کیلومتر سازی 555)

    مقدمه:

    * تاریخچه ساخت خودرو در ایران

    تولید خودرو در ایران به سال 1337 (1958 میلادی ) بر می‌گردد که در آن سال ظاهراً با 000/000/200 ریال سرمایه گذاری کارخانه مونتاژ «جیپ» احداث شده است . در آن زمان تمام اجزای این خودرو به صورت کیت (CKD) وارد و فقط عملیات مونتاژ در داخل انجام می‌شد . سال 1339 شمسی آغازی برای خودروی سواری بود چون شرکت صنعتی «سایکا» در جاده آبعلی ساخته شد و تحت لیسانس شرکت فیات ایتالیا به مونتاژ فیات 1100 پرداخت .

    طی سالهای 1345 و 1346 دو واحد خودروساز دیگر اعلام موجودیت کردند و تولید پیکان در شرکت ایران خودرو (ایران ناسیونال سابق) و تولید اتومبیل ژیان در شرکت سایپا شروع شد . در سال 1346 شرکت چیپ (پارس خودرو فعلی) نیز اقدام به مونتاژ سواری آریا و شاهین کرد و بدین ترتیب سال 1346 سه شرکت خودروسازی در ایران وجود داشتند که تنوع نسبتاً زیادی از محصولات را عرضه می‌کردند .

     

    * فصل اول

    * تاریخچه تأسیس شرکت ایران خودرو

    شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تأسیس کارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ 27- مرداد- 1341 با سرمایه اولیه 000/000/100 (یکصد میلیون) ریال و تعداد یک هزار سهم یک هزار ریالی به ثبت رسید و از مهر ماه 1342 عملاً فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد .

    بر اساس اساسنامه شرکت در تاریخ 18/8/1354 در مجمع عمومی فوق العاده به تصویب رسید سرمایه شرکت مبلغ دو هزار میلیون ریال برآورد شد که این مبلغ تا سال 1385 به بیش از 000/000/000/500/4 ریال افزایش یافت .

    ایران خودرو از اولین شرکت هایی بود که قانون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی را به نحو کامل اجرا کرد و 49 درصد سهام آن به کارکنان و مردم واگذار گردید . این شرکت به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب سهام 16/4/1358 شورای انقلاب اسلامی به اعتبار نوع صنعت ، ملی اعلام شد و به موجب مصوبه 28/2/1365 هیئت وزیران ، سهام شرکت از طرف دولت با نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صادر شد و تحت پرسش این سازمان با مدیریت منتخب دولت به کار خود ادامه داد . شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال با مجوز صادره از سازمان گسترش و نوسازی در تاریخ 27/2/1362 به نام شرکت ایران خودرو سهامی عام تغییر یافت .

    شرکت ایران خودرو با تولید (111/111) دستگاه خودروی سواری و وانت در سال 1376 رکود تولید سی ساله خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد به میزان قابل توجهی کمیت و کیفیت محصولات خود را افزایش دهد . و همچنین در راستای نظام استاندارد ایزو موفق به دریافت گواهینامه ایزو 9001 از موسسه (RWTUV) آلمان شد.

    * سال شمار تولید انواع خودرو های سواری و کار

    1342) اتوبوس مرسدس بنز مدل 302 (برون شهری ، درون شهری ، فرمان چپ) اتوبوس بنز LP608 – مدل OP.  

    1342) مینی بوس کومر (مینی بوس ، وانت ، آمبولانس).

    1344) مینی بوس کومر(مینی بوس ، وانت ، آمبولانس).

    1346) مینی بوس مرسدس بنز مدل 319 که بعدها به مدل 309 تغییر یافت در مدل‌های استاندارد و سقف بلند .

    1346) سواری پیکان در مدل های دولوکس ، کارلوکس ، جوانان و تاکسی با حجم موتور 1600 سی‌سی.  

    1349) مینی بوس مرسدس بنز 409 آمبولانس

    1350) مینی بوس بنز 309 (مینی بوس ، وانت ، آمبولانس تک کابین ، دوکابین)

    1367) مینی بوس مرسدس بنز مدل 508 ( استاندارد و سقف بلند

    1368) اتوبوس شهری مدل 0355

    1369) مینی بوس بنز 508 کاروان مینی بوس M30

    1369) سواری پژو 405 در مدل های GL.GLX با حجم موتور 1580 سی سی

    1373) اتوبوس توریستی سقف بلند مدل 400- مینی بوس بنز 0508D

    1374) سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتوماتیک با حجم 2000 سی سی

    1374) سواری پژو 204 مدل GR با حجم موتور 1360 سی سی

    1375) اتوبوس درون شهری S360

    1376) سواری پژو آردی (روآ) با حجم موتور 1600 سی سی

    1377) مینی بوس هیوندای مدل کروز

    1377) سواری استیشن پژو 405 با حجم موتور 2000 سی سی

    1379) تولید آزمایشی سمند (پژو X7) با حجم 1800 سی سی و سیستم انژکتوری

    1380) تولید پژو 206 با حجم موتور 1400 سی سی

    1380) افتتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهوری (آقای محمد رضا خاتمی)

    1385) افتتاح خط تولید L90 (تندر)

    1385) تولید خودروی چینی به نام چری

     

    خودروهای تولیدی در ایران خودرو

    l پیکان :

    این خودرو در سالهای اخیر بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است . در واقع پیکان یک خودروی داخلی می‌باشد که تمام قطعات آن در داخل تولید می‌شود . از عمده معایب آن می‌توان موارد زیر را ذکر کرد :


    1-    همه قطعات آن به صورت فابریک بر روی ماشین نصب شده اما در کوتاه مدت دچار مشکل می‌شود . 
    2-    دارای درزهای زیادی در قسمتهای مختلف می‌باشد . 
    3-    موتور آن با سر و صدای زیادی کار می‌کند. 
    4-    بدنه آن دارای اعوجاج می‌باشد و به همین دلیل در تولید آن فقط از رنگ سفید استفاده می‌شود . زیرا رنگ سفید اعوجاج را نشان نمی دهد . 

     

    l پژو RD:

    خودرویی است با موتور پیکان و بدنه پژو . از نظر کیفیت و راحتی از پیکان بهتر می‌باشد . مزیت هایی که دار عبارت است از بدنه فیکس شده و از ناهمواری ها و اعوجاجی که در بدنه پیکان به چشم می‌خورد در این خودرو وجود ندارد . بعضی از آنها مجهز به فرمان هیدرولیک می‌باشند سیستم کولر و شیشه های برقی از دیگر امکانات این خودرو می‌باشند .

     

    lپژو 405:

    طراحی این خودرو اولین بار توسط یک شرکت فرانسوی صورت گرفت و طبق طلبی که ایران از این کشور داشت تولید این خودرو به طور کامل به ایران واگذار شد . این ماشین در دو مدل GL/GLX ساخته می‌شود ، تنها تفاوت موجود بین این دو مدل در امکانات آنها می‌باشد که GLX با تجهیزات بیشتری ساخته می‌شود . برای جلوگیری از آلودگی هوا حجم موتور از 2000 به 1800 سی سی کاهش پیدا کرده است .

    این خودرو از ضریب ایرودینامیکی خوبی برخودار می‌باشد . بدین معنی که طراحی بدنه طوری است که در مقابل جریان هوا مقاومت کرده و همین امر باعث شتاب بیشتر ماشین می‌شود . در رنگهای متنوع ساخته شده و دارای شیشه های برقی است .

    l پژو 206:

    بدنه و کل قطعات این خودرو ساخت فرانسه می‌باشد که در داخل Pack هایی از طریق دریایی وارد ایران می‌شود . یکی از مجهز ترین ماشین ها می‌باشد که دارای امکانات پیشرفته ای است .

    کل پروژه : 14 ماه 
    -    موفق ترین خودرو در ایران 
    -    اقدامات برنامه ریزی شده جهت ارتقای کیفیت 
    -    با کیفیت ترین خودرو در سطح خودروهای همکلاس خود 

     

    این خودرو در دو نوع با Air back و بدون Air back ساخته می‌شود . آپ شنهای مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند از : Non Mux , Mux ، تیپ 2 ، تیپ 3، تیپ 4، تیپ 5 ، تیپ 6 و اتومات . از مهمترین مزایای 206 می‌توان موارد زیر را ذکر کرد :

    اطاق آن جادار و طراحی آن شیک بوده و مجهز به سیستم کولر و ششه های برقی می‌باشد. و کمربند ایمنی آن از نوع موتور دار است . کنترل ضبط بر روی فرمان نصب شده است . شتاب بالا و مصرف سوخت پایین از دیگر مزیت های این ماشین می‌باشد .

    دارای موتور 4 سیلندر با حجم 1370 و 1600 سی سی است . سیستم خنک سازس موتور فن دو موتوره می‌باشد . دیفرانسیل آن در جلو نصب شده و سیستم ترمز آن در مدل 1370 به صورت دیسکی و لنتی و در مدل 1600 به صورت دیسکی در هر دو لاستیکهای عقب و جلو می‌باشد . سیستم انتقال برق در این نوع ماشین مگنت است از مزایای مگنت می‌توان ذکر کرد : روشن شدن سریع ، دیر تعویض کردن آن ، برق رسانی خوب و غیر قابل نفوذ بودن آب در آن .

    سیستم قفل آن مرکزی بوده و بزرگترین مشکلی که این خودرو دارد در همین است . زیرا اگر به هر دلیلی سوئیچ مفقود شود باید کل سیستم قفل آن عوض شود .

    l پژو پارس (پرشیا):

    طرحی از پژو فرانسه می‌باشد که شرکت ایران خودرو با ایجاد تغییراتی بر روی آن ، آن را بصورت خودروی جدیدی در آورده است . این خودرو دارای موتور انژکتوری 1800cc می‌باشد و قدرت اسب آن نسبت به خودروهای بنزینی بیشتر است . از امکانات خاص این ماشین cd changer بوده و نیز هر چهار شیشه آن برقی می‌باشد . خودرویی با کیفیت است از نظر راحتی شرایط مطلوبی را برای خریدار فراهم می‌نماید .

    l سمند :

    آخرین تولید این شرکت ماشین سمندمی باشد که از آن به عنوان خودروی ملی یاد می‌شود . طرح آن برای ایران می‌باشد ، البته طرح چهار درب کردن آن . تمام قطعات این خودرو در داخل ساخته می‌شود و برای مونتاژ و ساخت آن از تجهیزات بسیار پیشرفته ای استفاده می‌شود . موتور نصب شده بر روی آن موتور پارس است . دو نوع آپ شن دارد :

    با ABS و بدون ABS.

     

    خودروهای باری تولید شده در شرکت ایران خودرو

    lمینی بوس :

    در سال 1344 ساخت و تولید مینی بوس مدل 319 و کومر در مجتمع شمالی شرکت آغاز شد . با به بازار آمدن مدل مینی بوس 309 مرسدس بنز اروپا ، در سال 1347 ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی ) تولید مدل قدیمی مینی بوس را تعطیل و مدل 309 جدید را به بازار عرضه کرد .

    در سال 1348 خطوط تولید سالن وق به مدل 309 شاسی بلند 17 نفره تغییر یافت و کماکان تا سال 1354 روزانه در دو شیفت کاری به تولید ادامه دارد .

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو

    فهرست:

    مقدمه: 1

    * تاریخچه ساخت خودرو در ایران.. 1

    * فصل اول. 2

    * تاریخچه تأسیس شرکت ایران خودرو. 2

    * سال شمار تولید انواع خودرو های سواری و کار. 3

    خودروهای تولیدی در ایران خودرو. 5

    خودروهای باری تولید شده در شرکت ایران خودرو. 8

    * کارخانه موتور سازی ایران خودرو. 11

    * کارخانه لوازم تکمیلی و تزئینی.. 13

    * برخی از سالنهای موجود در این شرکت.. 13

    معرفی انواع گروه های خدمات فنی مهندسی.. 21

    خطوط اصلی سالن مونتاژ : 23

    فصل دوم. 25

    پروسه تولید سمند (سمند – زون 1- تریم 4) 25

    سمند – زون 2- تریم یک.. 31

    سمند – زون 8 و7 خط نهایی.. 53

    سمند – زون 9 – ساب موتور. 60

    پروسه فرآیند تولید در سالن مونتاژ 2. 69

    مدول 1 مونتاژ درب های پژو 405 و پارس ، سمند. 69

    * فصل سوم. 75

    * نتایج و پیشنهادات.. 75

    برخی از نتایج بدست آمده در این پروژه کارآموزی: 75

    برخی از پیشنهادات به نظر رسیده در این پروژه کارآموزی : 75

    برخی از نمودارهای فرآیند تولید و ضایعات در سالن مونتاژ .................................

    تولید خودروهای سواری از بدو تأسیس تا پایان سال 1385 .................................

    مشخصات فنی خودروی پژو GLX-405 ..................................................................

    پیش بینی برنامه کلان تولید و تأمین 1386 محصولات سواری ..............................

    برنامه کلان تولید 1386 محصولات سواری ...........................................................

    پیش بینی توزیع ماهیانه برنامه تولید و تأمین  1386...............................................

    آمار تولید کلیه محصولات سواری از بدو تأسیس تا پایان سال 1385....................

    نمای کلی از سالن تولید مونتاژ 2..............................................................................

    روند نمرات منحنی مغایرتهای آدیت فرآیند در سال مونتاژ2 ..................................

    نمودار مربوط به ضایعات مونتاژ 2..........................................................................

    روند هزینه ضایعات در مدیریت مونتاژ در مقایسه با هدف ....................................

    آخری وضعیت مغایرتهای کنترل فرآیند ...................................................................

    منابع و مآخذ: 77

     

    منبع:


    1-    کتابخانه مرکزی شرکت ایران خودرو.  
    2-    مدیریت تولید (دکتر سید مهدی الوانی) . 
    3-    سایت مرکزی شرکت ایران خودرو. 
    4-    پروسه‌های موجود در ایستگاههای کاری سالن مونتاژ.  

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی خط تولید ایران خودرو
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت