فصل اول
تاریخچه و معرفی کارخانه
موسسین و مدیران شرکت کابل سین از سال 1358 فعالیت خود را با تولید کابل های جوش و اتصال باطری با نام پارس تهران آغاز نمودند از سال 1369 تدام به تولید انواع سیم های رابط و کابل های فشار ضعیف با نام مشعل فروزان نموده وبه منظور توسعه و بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته و مدرن شرکت کابل مسین را درسال 1374تاسیس و راه اندازی نموده اند مؤسسین و مدیران شرکت دارای 20 سال تجربه علمی و عملی در صنعت کابل سازی میباشند.
روش تولید
روش تولید در شرکت کابل مسین به صورت سفارشی از پیوسته می باشد تولید کابل به این روش بصورت متفاوت صورت می گیرد وحجم تولید پایین است وبرنامه تولید به طور متناوب تغییر پیدا می کند ماشین آلات در این حالت کاربرد عمومی دارند و تخصص کارگران بصورت خاص می باشد در این روش فرآیند که کارگاه قسمت های تولید تاسیسات با تجهیزات هستند بر مبنای نوع وظیفه ای که انجام می دهند در کنار هم قرار می گیرند.
اهداف اصلی شرکت
اهداف اصلی شرکت عبارتند از تولید محصول
1 مطابق با استانداردهای و جهانی و
2 رضایت مندی مشتری حفظ ایمنی مشتری
3 ارتقای بهره وری شرکت از طریق افزایش روش انرژی و مواد و حداقل ساختن ضایعات در واحد
4 تبلیغات از قوانین و الزامات زیست محیطی
6- تولید محصول سازگار با محیط زیست
7- استفاده بهینه از منابع و افزایش راندمان در مصرف انرژی
8- دریافت نظرات کارکنان و طرفهای ذینفع در راستای بهبود سیستم
9 تعیین اهداف فرد و کلات جهت کنترل و بهبود شرایط زیست محیطی
معرفی قسمتهای مختلف
قسمت های مختلف کارخانه شامل :
1 سالن تولید
2 انبار مواد اولیه
3 انبار قطعات
4 دفتر فروش
5 دفتر مدیریت
6 واحد کنترل کیفیت (آزمایشگاه)
7 واحد اداری و مالی
8 واحد برنامه ریزی و کنترل تولید
9 واحد فنی برق
10 واحد فنی(تراشکاری)
11-واحد فنی(تعمیرگاه)
12-سالن اجتماعات
13 رختکن
14 نمازخانه
15-نگهبانی و غیره
تعمیرات و تاسیسات کارخانه شامل موتور خانه نیروگاه جوشکاری تراشکاری و قطعهسازی تاسیسات و تعمیرات می باشد .
موقعیت جغرافیایی و ساختمانی
کارخانه قابل مسین در زمینی به مساحت 1 هکتار و زیر بنایی به 4000متر مربع در محمد شهر کرج قرار داشته و انبار پخش شرکت با زیر بنایی 2000 متر مربع مستقف در خیابان انقلاب نزدیک خیابان لاله زار مرکز فروش سیم و کابل کشور واقع است.
دفتر مرکزی کارخانه وانبار پخش شرکت کابل مسین با سیستم های پیشرفته ارتباطی (صوتی و تصویری) تجهیز شده و در نتیجه مدیریت فروش در اخذ سفارشات وتسریع در ارائه خدمات توزیع به متقاضیان نسبت به سایر همکاران متمایز گردیده است.
مساحت های زمین شرکت
مساحت زمین های ساختمان اداری 200 متر
رختکن 20 متر
نمازخانه 10 متر
و سالن اجتماعات 100 متر
. و جمع مساحت فوق مجموعا 330 متر می باشد .
آمار کل پرسنل و مقاطع تحصیلی کارگران
تعداد 6 نفر لیسانس
دانشجو و فوق دیپلم 12 نفر
دیپلم 60نفر
و زیر دیپلم 12نفر می باشد
که 8نفر دربخش اداری و خدمات
6نفر دربخش کنترل کیفیت
4 نفر د ر بخش برنامه ریزی و کنترل تولید
8 نفر در انبارها
3 نفر در مدیریت و امور مهندسی فعالیت می نمایند
امور مهندسی
یکی از کلیدی ترین قسمتهای کارخانه و مسول پاسخگویی به تمامی مشکلات و
مسائل فنی کارخانه ، تهیه و پروسس و چارت ها برای تولید انواع کابل تهیه نقشه های گسترش نصب و راه اندازی آموزش به افراد جدید الاستخدام و تهیه جدا ولی وزنی مطالعه استانداردها وتدوین وروش های کاربرد دستگاهها و همچنین مسولیت اداره شبکه های کامپیوتری کارخانه جهت تسهیل کارها و ارتقا سطح تکنولوژی یک کارخانه و بالا بردن دانش فنی کار کنان را به عهده دارد.
کنترل کیفیت کابل
کنترل کیفیت در سه بخش آزمایشگاه کنترل مراحل تولید وتست نهایی با 10 نفر پرسنل انجام وظیفه می نماید.
آزمایشگاه کنترل کیفیت
واحد کلیه مواد خام خریداری شده هنگام ورود به کارخانه تحت آزمایش در این واحد قرار می گیرد چنانچه نتایج تست مطابق با استاندارد و یا مشخصات مواد کارخانه باشد مواد مذکور تایید شده و مجوز و رود به خط تولید را دریافت می کند و درغیر اینصورت برگ عدم تاثیر صادر میشود و مواد ارسالی عودت داده می شود.
کنترل مراحل تولید
وظیفه این واحد کنترل مراحل تولید و مقایسه آن با پروسس چارت تولیدی است که در صورت مطابقت دانستن مهر تایید خورده و جواز ورود به مرحله بعدی تولید را دریافت می کند وچنانچه در مراحل تولید خطایی در محصول مشاهده شود از طرف کنترل مراحل برگ اعلام اشتباه صادر می شود که بایست سریعا تصحیح گردد
تولیدات شرکت کابل مسین
تولیدات شرکت مسین درحال حاضر شامل انواع کابل های مسی ، اعم از افشان زمینی هوایی کابل های آلومینیومی و کابل های آلومینیومی با مغزی فولادی انواع کابل های جوش و اتصال باطری ، انواع سیم ها انواع کابل ها ی کنترل و فرمان و سیم های اتومبیل می باشد
فصل دوم
تعریف برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات (نت)
الف)نگهداری :مجموعه فعالیت هایی که بطور مشخص ومعمولا بصورت برنامه ریزی شده و با هدف جلو گیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات وتجهیزات و تاسیسات انجام گرفته وبا این کار قابلیت اطمینان ودر دسترس بودن آنها را افزایش می دهیم فعالیتهای نگهداری لقب می دهیم.
ب)تعمیرات:شامل مجموعه فعالیتهایی است که برروی یک سیستم ویا وسیله که دچار خرابی ویا کارافتادگی گردیدهانجام میدهیم تا آن را بصورت آماده و قابل بهره برداری گردانده ودر جهت انجام وظیفه ای که به آن محول گردیده است آمادهاش سازیم.
هدف ازpmچیست؟
مراحل ایجاد برنامه :از جایی شروع کرده اید که هیچ سیستم نت نداریم وبیشتر زمان تعمیرات،در تعمیرات اضطراری معروف می شود.فرایندی را در نظر بگیریدکه مانند بالا رفتن از پله است بنابرین مرحله پیاده کردن یک pm را می توان بصرت زیر نشان داد:
اهداف و مقاصد :
اصلی ترین هدف،همان بهینه کردن توانائیهای ماشین آلات به منظور رسیدن به حداکثر تولید وکاهش فرسایش وخرابی آنهاست.دستیابی به اهداف دیگری نیز در کنار رسیدن به هدف اصلی،مد نظر میباشد عبارتنداز:
ایجاد آرشیو ومدارک فنی به عنوان بانک اطلاعات کارخانه
بررسی آنالیزفنی امور اقتصادی نگهداری وتعمیرات انجام شده
کاهش هزینه های انرژی
ایجاد زمان توقف کمتر در مقابل تولید بیشتر که در نتیجه قیمت تمام شده محصول را کاهش میدهد.
کاهش هزینه های تعمیرات تکراری ومتوالی ودر نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی ونیروی انسانی.
پایین آوردن هزینه های تولید به دلیل بالا بودن زمان کار ماشین آلات.
تهیه دستورالعمل های ایمنی وحفاظت فنی دراجرای سیستم نگهداری وتعمیرات به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی.
نیاز مبرم صنایع به pm درکارخانجات
هر برنامه ریزی pm مسلماً نتیجه سودآوری در کل برای کارخانه دارد اگر چه داشتن چنین سیستمی به هزینه های در حال حاضر کارخانه می افزاید. بسیاری از صاحبان صنایع در ابتدا فکر این امر بودند ولی بعداً خود مشوق لزوم چنین سیستمی در کارخانه شدند.
در عمل مسلماًpm نمیتواند یک درمان کلی برای تمام نواقص ومشکلات ناشی از عدم کارکرد مرتب ماشین ویا کم کردن هزینه های تعمیرات باشد. ولی اعمال و فعالیتهایی که pm دارد می تواند در امتزاج با سایرفعالیتها، ترکیبی را بوجود آورد که باعث کاهش هزینه ها وپایین آمدن خرابیهای ماشینها میگردد. آموزش وکنترل کارها، اندازه گیری، گزارش نویسی از وضعیتها وانبارداری موثر ومفید از عوامل مهم pm بشمار میروند.
برنامه روانکاری
تاریخچه روانکاری در شرکت کابل
روانکاری یا tribology) ) به عنوان علم تسهیل حرکت نسبی سطوح در تماس با یکدیگر تعریف شده اند وسابقه آن از زمان پیدایش چرخ واستفاده از گردش آن به دور محور،به منظور حرکتی روان ،بر می گردد.
عدم روانکاری صحیح ماشین آلات علاوه بر آنکه باعث تقلیل راندمان مکانیکی و پایین آوردن بازده زمانی ماشین میشود،منجربه فرسایش بیش از حد ،فرسودگی واز کار افتادگی زود رس نیز میگردد.
شرکت کابل مسن بیشتر از روغنهای شرکت نفت بهران وشرکت پارس استفاده می نماید.
انواع روانکاری:
روانکاری به 5 بخش مجزا تقسیم می شود:
شستشوی مخازن روغن پس از تخلیه روغن
شستشوی فیلترهای روغن
تصفیه روغن
تعویض فیلتر
تعویض روغن
موارد 1،2و3سرویسکاری ادواری (مرحله اول) وموارد4و5 سرویسکاری طولانی است.
شرح وفرایند تولید محصولات شرکت
اصولاً فرایند تولید برای کابل ها وسیم ها به یک شکل می باشد، که به توضیح فرایند تولید چند محصول می پردازیم .
هادی :شامل مفتول های نازک مسی در سیم قابل انعطاف و شامل تک مفتولی یا مفتول های منظم تابیده شده در سیم غیر قابل انعطاف می باشد.
سیم(عایق): هادی که توسط پوششی (عایق)احاطه شده باشد.
طبق تعریف اداره استاندارد 4 گروه یا CLASS برای هادی ها تعریف شده است :
CLASS 1 : هادی های تک مفتولی گرد.
CLASS2 : هادی های تابیده شده منظم.
CLASS3 : هادیهای قابل انعطاف (افشان).
CLASS4 : هادیهای قابل انعطاف (بسیار افشان).
گروههای 1و2 ویژه کابلهای نصب ثابتند و گروههای 3و4 برای استفاده در کابل ها و بندهای قابل انعطاف در نظر گرفته شده اند . گروه 4 قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به گروه 3 دارد.
Tpm چیست؟
Tpm که امروزه سخن به میان می آید، روشی جهت نگهداری وتعمیرات کارخانجات است.
Tpm در دهه 70 میلادی ودر کارگاههای تولیدی ژاپن مطرح واز آن زمان تاکنون پیشرفتهای چشمگیری داشته است .اخیراً حتی برنامه های کامپیوتری گو ناگونی تحت سر فصلTPM درکارخانجات و شرکت ها نوشته شده است.
Tpmیک استراتژی است که طی آن کلیه افرادی که مستقیما ًدر امر تولید درگیر هستند می پذیرندکه باید به تولیدی با عیوب صفر،ازکارافتادگی صفروحوادث صفر دست یابند.
Tpm بر5 اصل استوار است:
استفاده از تجهیزات با حداکثر میزان کارایی وقابلیت اجرایی
برقراری یک سیستم جامع تعمیرات ونگهداری موثر برای تمام عمر کاری تجهیزات
در گیر کردن تمام واحدهای مربوطه ،از واحد برنامه ریزی وتولید گرفته تا واحد نگهداری وتعمیرات در امر نگهداری وتعمیرات پیشگیری
مشارکت کلیه کارکنان در تمامی ساختار سازمانی از مدیریت تراز اول گرفته تا کارگران خط تولید
ایجاد انگیزه از جانب مدیریت از طریق تشکیل گروههای کوچک مستقل به منظور ترویج TPM
اهداف کلی TPM
دوهدف اصلی TPM شامل موارد زیر است:
الف): توسعه شرایط مطلوب برای کارگران بعنوان یک سیستم انسان_ماشین
دو نکته اصلی باعث شرایط مطلوب سیستم انسان_ماشین خواهد بود :
تجهیزات را به شرایط نرمال وعملی مطلوب بازگردانیم.
تجهیزات رادر شرایط نرمال وعملی مطلوب نگهداری کنیم
ب)بهبود کیفیت محیط کار
TPM به طور جدی به بهبود کیفیت محیط کار تاثیر می کندبطوریکه تجهیزات و محل کار باید همیشه پاک وتمیز باشد واین حرکت تحت فعالیت 5S می باشد که موارد زیر را شامل می شود:
اولین S(SEIRI): اقلام غیر ضروری را شناسایی وآنها را از محیط دورکن.
دومین S(SEITON): اقلام ضروری رابا نظم مخصوصی که به آسانی در دسترس قرار گیرند مرتب کن.
سومین S(SEISO) : همه چیز راتمیز وپاکیزه کن .
جهارمینS(SEIKETSU):استاندارد3S قبلی را حفظ کن.
پنجمین S(SHITSUKE): افراد را برای پیروی از مقررات ودیسیپلین خوب خانه داری هدایت کن.
ارزیابی TPM واثرات آن
افزایش قابلیت اطمینان وتعمیر پذیری تجهیزات ،برای رسیدن به کیفیت وبهرهوری بالا
آموزش اپراتورهای مستعد
اهتمام در رقابت با حریفان، با تولید محصولات جدید وشتاب دادن به سرعت توسعه
بالا بردن ارزش افزوده هر یک از کارکنان، بهبود تکنولوژی ساخت محصولات جدید و ارتقا آن به تولید اتوماتیک
ایجاد محیط کاری امن و خوشایند از طریق در گیر کردن آنها در امور
فصل سوم
تابع قابلیت نگهداری
عامل مهمی که در طرح ریزی برنامه تعمیرات و نگهداری موثر است به زمانهای مورد نیاز جهت تعمیر و سرویس دستگاههای و یا تعویض مربوط می گردد که آن را زمان سرویس خواهیم نامید.
همانگونه که زمان از کار افتادگی بندرت می تواند مقطوع و معین باشد زمان سرویس نیز بر حسب ماهیت متغییر سرویس مورد نیاز معمولاَ جنبه آماری به خود میگیرد. فرض کنیم تابع چگالی احتمال طول زمان های سرویس t به صورت m(T)=/m(T)dt
به عبارت دیگر قابلیت نگهداری یک وسیله برابر است با احتمال ترحض آن وسیله از حالت ازکارافتادگی در مدت زمان معینT ضمن رعایت اصول و روش های قابل تجویز.
غالبا تابع احتمال نهایی بیانگر مناسبی باری توزیع زمان های سرویس است یعنی بصورت m(t)=ye?
که در این رابطه y متوسط تعداد سرویس های ارائه شده در واحد زمان است .
به بیان دیگر متوسط طول زمان سرویسy/1 خواهد بود .
در غالب برنامه ریزیهای تعمیرات و نگهداری مدل مورد استفاده جهت بیان زمان های سرویس همان تابع توزیع خواهد بود .
چنانچه متوسط طول زمان سرویس را با O نشان دهیم قابلیت نگهداری بصورت زیر بیان میشود:
m(T)=1-eTe
معمولا قابلیت نگهداری یک وسیله به ویژگیهای طراحی آن بستگی می یابد.
قابلیت استفاده AvcuLabiLitg
قابلیت استفاده یک وسیله A به صورت زیر تعریف میشود
زمان کارکرد/زمان کارکرد+زمان سرویس=A
چنانچه فرض کنیم زمان های خرابی و سرویس دستگاه از تابع توزیع نمایی تبعیت نمایند
زمان کارکرد دستگاه همان متوسط فاصله زمانی از کار افتادگی T و زمان سرویس نیز خواهد بود.
A=T/T+O
قابلیت استفاده نسبت زمان کارکرد وسیله به مجموع زمان را بیان می دارد
ومعرف احتمال دسترسی به دستگاه می باشد و بر عکس احتمال عدم دسترسی به دستگاه یا عدم قابلیت استفاده مکمل این احتمال خواهد بود و با A نشان می دهیم.