کارآموزی حسابداری در وزارت آموزش و پرورش
مقدمه :
اگر بخواهیم مقدمه ای برای این کار بنویسیم باید اول یاد کنیم از تمام جوانانی که هشت سال دفاع مقدس بدن خود را در مقابل گلوله های دشمن قرار داده و از ناموس و آزادگی و ایرانی بودن خود دفاع کردند و تا این چنین آزادنه زندگی کنیم و در سایه ی این آزادگی و با امنیت خاطر به تحصیل علم بپردازیم و با تلاش به هر چیزی برسیم امروزه آموزش و تربیت نیروی انسانی مشخص و ماهر مهمترین عامل شکوفایی اقتصادی و توسعه کشورها محسوب می شود.
توسعه منابع انسانی از یک سوء همگام کردن آنها با فن آوری روز از سوی دیگر اهمیت و منزلت آموزشی را روشن می سازد.
چکیده :
حسابداری یک سیستم اطلاعاتی جهت پردازش رویدادهای مالی و بعنوان مبنائی برای تصمیم گیری و بیان وضعیت مالی یک شخصیت تجاری می باشد این سیستم اطلاعاتی هنگامی می تواند شرایط لازم را برای اعمال مدیریت کارا و مؤثر ایجاد نماید که افراد کارشناس با اطلاعات تئوریک و تجربه لازم متصدی پردازش اطلاعات مالی باشند و اولین شرط اساسی برای خبره شدن در حرفه حسابداری ، داشتن اطلاعات تئوریک قوی از اصول و استاندارد های پذیرفته شده حسابداری می باشد . هر چه اطلاعات تئوریک یک فرد بالاتر باشد و بهتر بتواند این اطلاعات را از علم به عمل تبدیل کند در بین سایر کارشناسان کار او لایق تر شناخته می شود پس فراگیری دانستن حسابداری مقدمه ای برای حرفه ای شدن در این رشته خواهد بود و هر چه از اصول و استاندارد های پذیرفته شده حسابداری آگاهی بیشتری وجود داشته باشد علاوه بر اینکه نتایج کار انجام شده قابل اتکاء ترخواهد بود باعث می گردد تا حسابدار در کار خود موفق تر بوده و جذابیت کار را بیشتر احساس نماید. در این تحقیق کلاً مراحل و طریقه ی حساب و حسابرسی یک سیستم را شرح داده و آن را در چهار بخش با عنوان های مختلف تقسیم بندی کرده ام.
فصل اول
کلیات
آشنایی کلّی به محیط کارآموزی( وزارت آموزش و پرورش):
اهداف، وظایف و نوع خدمات آموزش و پرورش ایذه:
محل کارآموزی اداره آموزش و پرورش منطقه ی ایذه می باشد. عنوان و موضوع کار آموزی بررسی امور مالی و آشنایی با امور مالی اداره می باشد در آن محل در قسمت حسابداری مشغول بهکار شده و از کارشناس امور مالی آن اداره اطلاعاتی در مورد کار آنها کسب کردم از جمله این اطلاعات بررسی حقوق ماهانه معلمان و کارمندان اداره آموزش و پرورش می باشد و همین طور طریقه ثبت آن ها به دفاتر و تحویل دادن آنها به بانک صادر کردن گواهی حقوقی برای کارمندان آن اداره که می بایست جمع هزینه ی آنها را می نوشتیم و بعد مهر کرده و تحویل آنها می دادیم.
در این قسمت کارهای زیادی انجام می شد ولی متاسفانه وقت چندانی نداشتیم که بتوانیم با تمام آن کارها آشنایی پیدا کنیم، ترم تابستان بسیار کوتاه و خیلی زود گذشت و ما توانستیم در همین حد از آن اداره کمک بگیریم در تمام این مدت که به این اداره می رفتم روز به روز با بر خوردهای بهتری از جانب مسئولان آن اداره رو برو می شدم و آنها سعی می کردند کهروش کار کردنشان را به من یاد دهند و من هم علاقمند به یادگیری بودم. از همه آن عزیزان سپاسگذارم.
اهداف و وظایف آموزش و پرورش که به اختصار برشمرده می شوند:
1- کیفیت دادن به مسائل آموزش.
2- اشاعه فرهنگ آموزشی.
3- ارائه طرحها و برنامه ها.
4- روشهای مناسب ترویج آموزش و تدوین الگوهای مناسب.
5- آشنا ساختن با فرهنگهای مختلف.
6- رسیدن به اهداف کلّی تعلیم و تربیت.
7- ایجاد سیاستهای جدید تربیتی.
8- غنی ساختن فرهنگ فردی و اجتماعی.
9- تعیین هدفها.
10- اصول و مبانی آموزشی و مقررات مدارس.
11- تحقیق در محتوای آموزشی و ساختار مدارس برای هماهنگی با عصر ارتباطات و اطلاعات.
12- کیفیت بخشی به امور آموزشی و کمک آموزشی از راههای مختلف.
13- تدوین و ارائه دهها طرح برای توسعه مدارس.
14- پرورش استعدادها، آموزش مهارتهای اساسی.
15- رشد اخلاقی، علمی، اجتماعی، فکری و فرهنگی.
چارت سازمانی
مدیر
کارشناس روابط عمومی و مسئول دفتر
کاردان
کارشناس امور بانکی و ممشاور
کارشناس امور شورا ها
کارشناس انجمن اولیاء و مربیان
کارشناس حراست
کارشناس مسئول ارزیابی و عملکرد پاسخگویی به شکایات
کارشناس
کارشناس
کارشناس مسئول تربیت بدنی و سلامت و تندرستی
کارشناس تربیت بدنی و تندرستی
کارشناس سلامت و تندرستی
رئیش اداره نهضت سواد آموزی
کارشناس مسئول آموزشی
کارشناس آموزش
راهنماها
مسئول بررسی هملکرد آموزشیاران
مسئول تجهیز کلاسها
مسئول ترویج سواد آموزی
معاون آموزش و پرورش
کارشناس تکنولوژی و گروه ها ی عمومی
کارشناس مدارش غیر انتفاعی
معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی
کارشناس تکنولوژی و گروه ها ی آموزشی نظری و مهارتی
کارشناس مدارش غیر انتفاعی آزاد
کارشناس تحقیقات و پژوهش
کارشناس مسئول اقامه ی نماز
کارشناس مسئول پیش دانشگاه ها
کارشناس مسئول سنجش و ارزیابی
معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت
کارشناس تشکیلات و تحول اداری
کارشناس فن آوری اطلاعات
کارشناس آمار و بودجه
کاردان برنامه و بودحه
کارشناس آموزش نیرو
سرایدار و نگهبان
تاریخچه حسابداری
بررسی تاریخچه حسابداری از اهمیت زیادی برخوردار است. این تاریخچه باعث می شود. تا بتوان زمان حال را درک کرد. به شیوه ی بهتری پیش بینی نمود و آینده را مهار کرد.
تاریخچه حسابداری یعنی: مطالعه سیر تکاملی و عقاید حسابداری رویه ها و نهادهایی که با واکنش نشان دادن به تغییرات محیطی و نیازها اجتماعی بوجود آمده اند.
از دیدگاه چشم انداز سیاسی: تاریخچه حسابداری ابزاری است برای درک هر چه بهتر مسائل حسابداری محتوای نهادینه شدن آن و تدوین سیاستهای عمومی و این مکان را بوجود می آورد. تا بتوان گذشته را با آنچه هم اکنون در حال انجام شدن است و آنچه باید انجام شود مرتبط ساخت.
نخستین دوران تاریخ حسابداری : برای تعیین مکان و زمان پیدایش سیستم ثبت دو طرفه تلاشهای گوناگون انجام گرفته و سناریوهای متعددی انجامیده است از آن جمله اند تمدنهای، کلانی، بابی، آشوری و سومری که تشکیل دهنده ی نخستین دولت سازمان بافته با قدیمی ترین زبان مکتوب و کهن ترین ثبت های تجاری بودند.
تمدن یونان : که در آن زنون مباشر بخش بزرگی از آپولوفیوس در 256 قبل از میلاد سیستمی ابتکاری از حسابداری سنجش مسئولیت را ارائه کرد. هنگامی که ما در صدد شناسایی ریشه های علمی حسابداری بر می آییم آن را به نخستین تجار مشهور نسبت می دهیم و شاید از نظر تقدیم تاریخی هیچ کس نتواند پیش از اعراب ادعایی داشته باشد.
تعریف حسابداری
حسابداری فرآیند شناسایی و جمع آوری و اندازه گیری و تجزیه و تحلیل و طبقه بندی اطلاعات مالی و ارائه آنها در غالب صورت های مالی جهت استفاده افراد ذینفع .
یا به عبارت دیگر سیستمی است که فعالیتهای واحد تجاری را اندازه گیری می کند و سپس این اطلاعات را در قالب گزارش پردازش می کند و در نهایت نتایج فعالیت و عملکرد واحد تجاری را به تصمیم گیرندگان ارائه می دهد.
انواع حسابداری
حسابداری مالی :
وظیفه جمع آوری اطلاعات برای افراد خارج از واحد تجاری را بر عهده دارد، برای مثال : افراد خارجی نظیر بستانکاران، سهام داران نمی توانند لحظه به لحظه بر شرکت نظارت داشته و آن را اداره کنند.
حسابداری مدیریت : برای تصمیم گیرندگان داخلی اطلاعات فراهم می آورد، برای مثال: از تصمیم گیرندگان داخلی می توان از هیئت مدیره و مدیر عامل و سرپرست دوایر و یا ریاست یک دانشگاه یادکرد.
فرآیند شناسایی، جمع آوری، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و طبقه بندی اطلاعات مالی و ارائه آنها در قالب صورتهای مالی جهت استفاده از افراد ذینفع.
اصول حسابداری:
مجموعه ای از میثاقها، قواعد، روشها و رویه هائی که به عنوان دستور العمل شناسایی و پردازش رویدادهای مالی و تهیّه صورتها و گزارشهای مالی در طول زمان تجربه شده تغییر کرده و کامل شده است.
که عبارتند از:
الف) اصل بهای تمام شده: این اصل مبیّن این موضوع است که تمام دارئیهای تحصیل شده باید به ارزش متعارف یا بهای تمام شده ثبت شود.
ج) اصل تطابق هزینه با درآمد: به موجب این اصل هزینه هایی که موجب کسب درآمد در هر دوره می باشد با درآمد همان دوره مقابله می شود.
د) اصل افشاء: از اصول حسابداری که به موجب آن کلیه حقایق با اهمیّت، مرتبط با وضعیت مالی و نتایج عملیات که بایستی در صورتها و گزارشهای مالی به طور کامل ارائه شود.
ه) اصل ثبات رویه: اصلی که به موجب آن شخصیّت حسابداری، ملزم است از یک روش حسابداری برای تمام رویدادهای مالی مشابه یا دوره های مالی بعد نیز به طور یکنواخت استفاده نماید.
اصول محدود کننده:
1- اصل فزونی مخارج بر منابع
2- اصل خصوصیات صنعت
3- اصل محافظه کاری
4- اصل اهمیت
1- اصل فزونی مخارج بر منابع: تهیه اطلاعات مالی بایستی مقرون به صرفه باشد.
2- اصل خصوصیات صنعت: بعضی از فعالیتها خاص هستند مانند بیمه و بانک و پیمانکاری. روش تعیین درآمد این مؤسسات تکمیل کار یا درصد پیشرفت کار است.
3- اصل محافظه کاری: براساس این اصل باید وقتی یک مدیر با روشهای متفاوتی روبرو است به صورت منطقی گزینه ای را انتخاب کند که درآمدها را تعدیل و هزینه ها را حداکثر نشان می دهد امّا رعایت این اصل نباید باعث تعریف اطلاعات گردد.
4- اصل اهمیّت: در بعضی مواقع می توان روش و اصول حسابداری را رعایت نکنیم و به دنبال روشهایی که اطلاعات مالی بهتری را برای استفاده کنندگان فراهم می کند برویم.
د) سیستم حسابداری آموزش و پرورش
الف) شامل تمام اطلاعات مالی و پرسنل رسمی، پیمانی، قراردادی و حق التدریس و غیره می باشد.
ب) تهیّه تمام اسناد و حقوق، حق التدریس، اضافه کار و حق الزحمه های و مطالب کارکنان در هر ماه می باشد.
ج) ثبت و امضاء و بررّسی تمام اسناد حقوق و مطالبات کارکنان در هر ماه.
د) تهیّه فهرست و ارسال و درخواست وجه جهت پرداخت حقوق و مطالبات هر ماهه کارکنان.
ه)تهیّه لیست فلاپی ( دیسک) و اطلاعات لازم برای هر نفر از کارکنان و تحویل وجوه و اسناد مربوط به هر نفر نزد هر یک از شعب بانک پرداخت کننده.
ی) پرداخت حقوق و مطالبات ماهیانه کارکنان نزد هفت شعبه از بانک و صندوقهای مالی پرداخت و واریز می گردد. و در کل براساس حکمهایی که توسط امور اداری مدیریت آموزش و پرورش تنظیم می شود. و احکام مذکور ضمیمه لیست ها می شود و اسناد تنظیم شده به تأیید مسئول آمار بودجه، مسئول امور مللی و مدیر آموزش و پرورش می رسد و با توجه به مبلغ درخواستی از ذیحسابی نسبت به دریافت و پرداخت حقوق ابلاغ می گردد. و سایر هزینه های دیگر آموزش و پرورش براساس ابلاغ اعتبار اسنادی تنظیم می گردد و بعد از دریافت وجوه اختصاص داده شده اسناد تنظیم شده و به ذیحسابی سازمان آموزش و پرورش جهت رسیدگی ارسال می شود.
فصل سوم
روش تحقیق
روش تحقیق :
در این تحقیق با استفاده از کتابهای اصول حسابداری و مقداری از نظریه های کارشناس حسابدار آموزش و پرورش استفاده نموده و از طریق مطالعات کتابخانه ای و فیش برداری کارآموزی خود را تنظیم نموده ام. که بررسی به صورت زیر می باشد.
تسویه حساب با ذیحسابی در پایان دوره مالی: ( ثبت و بستن حسابها)
با توجه به کل وجوه دریافت شده است ذیحسابی بایستی نسبت به تنظیم اسناد اقدام گردد و سر جمع اسناد تنظیم شده بایستی با وجوه دریافتی از ذیحساب برابر باشد.
تتخواه: با توجه به هزینه های جاری آموزش و پرورش مبلغی به صورت برآوردی درخواست تنخواه می گردد. و با توجه به مبلغ تنخواه رسید اسناد هزینه تهیه و تنظیم می گردد و همین روال در طی مراحل بعد تکرار می گردد.
درباره ثبت سیستم حسابداری:
1- دریافت وجه از ذیحساب:
حساب بانک جاریx
دریافتی از ذیحسابx
شرح: ثبت دریافت وجه از ذیحسابی بابت هزینه حقوق
2- ثبت هزینه حقوق دستمزد:
هزینه حقوق دستمزد
حقوق پرداختنی
مالیات پرداختنی
بیمه ی پرداختنی
سایر کسورات
شرح: ثبت بابت هزینه حقوق دستمزد
3- ثبت پرداخت حقوق:
حقوق پرداختنیx
مالیات پرداختیx
بیمه پرداختیx
سایر کسوراتx
بانک جاری xxxx
شرح: ثبت بابت پرداخت حقوق و کسورات مربوطه
سند حسابداری و تراز آزمایشی چهار ستونی:
منظور اسنادی که توسط یک حسابدار در مدارس تنظم می گردد و از روی این سند حسابداری دفتر روزنامه نوشته می شود. و نهایتاً از روی دفتر روزنامه، دفترکل تنظیم می شود و در پایان از روی مانده های دفتر کل و گردش حسابها تراز آزمایشی چهار ستونی حاصل می گردد و حسابدار و جمع دار مدیریت آموزش و پرورش ایذه اسناد را بررسی و تأئید می نماید که بایستی اسناد مثبته از جمله فاکتور خرید، قبوض آب و برق، گاز به وسیله دریافت چک و کلیه اسناد مثبته دیگر ضمیمه سند گردد و این سند به امضاء مدیریت مدارس رئیس انجمن اولیاء و مربیان و حسابدار مربوطه می رسد و دفاتر روزنامه و کل نیز به تأئید حسابدار و جمعدار اموال می رسد و با توجه به اعتبار اختصاص داده شده به عنوانهای مشروعه مدیران مجازند تا سقف تعیین شده نسبت به هزینه کردن آنها اقدام نمایند.
سرانه آموزش و پرورش مدارس:
1- جاری دانش آموزان 2- تعمیرات
3- تجهیزات 4- آزمایشگاه
5- کارگاه 6- بسیج دانش آموزی
7- بهداشتی 8- پرورشی
9- ورزشی 10- خدماتی
11- امور دفتری
سرانه جاری هر مدرسه ای متناسب با تعداد دانش آموزان و نرخهای تعیین شده برای عنوانهای فوق محاسبه و به حساب سرانه ی هر مدرسه واریز می گردد و فیشی با مشخصّات مذکور تنظیم و جهت اطلاع و انجام هزینه های به مدارس ارسال می گردد.
مثلاً در یک واحد تجاری مبلغ 000/1000 ریال به حساب بانک واریز می شود که به شرح ذیل سند تنظیم می شود.
بانک 000/000/1 ریال بدهکار می شود. واحد واریز کننده مبلغ 000/000/1 ریال بستانکار می شود.